msc logoBedrijfsinformatie en mediaruimtemenu icon

MSC Cruises publiceert haar 2022 Sustainability Report

20/07/2023

Het benadrukken van de duurzaamheidsinspanningen van het bedrijf, de belangrijke stappen die reeds werden genomen en de vooruitgang die geboekt is in de duurzaamheidsstrategie voor de lange termijn

• Er is vooruitgang geboekt in alle zes belangrijke werkgebieden, waaronder: streven naar een netto nul emissie in 2050, zorg voor de medewerkers, ondersteuning van duurzaam toerisme en de ontwikkeling van een duurzaam inkoopbeleid.
  • Koolstofintensiteit van de vloot is sinds 2008 met 33,5% gedaald
  • Lancering van MSC World Europa, 's werelds grootste LNG-aangedreven cruiseschip
  • Eerste systeem met vaste oxide brandstofceltechnologie aan boord van een groot cruiseschip

Genève, Zwitserland – 20 juli 2023 – MSC Cruises heeft haar Sustainability Report 2022 gepubliceerd, waarin de voortgang van haar duurzaamheidsbeleid in de loop van het jaar wordt belicht.

De duurzaamheidsstrategie is gebaseerd op de relevantiebeoordeling die in 2019 werd uitgevoerd en in 2021 opnieuw werd bekeken. Dit proces heeft ervoor gezorgd dat de aandacht van MSC Cruises wordt gericht op kwesties die van het grootste belang zijn voor de externe en interne belanghebbenden van MSC Cruises en waarbij de impact op de wereld betekent dat het bedrijf een verantwoordelijkheid heeft om te handelen.

Het Sustainability Action Plan (Duurzaamheidsactieplan) is gericht op zes prioritaire werkdomeinen waarbij de vooruitgang van specifieke acties werd opgenomen in het Duurzaamheidsverslag om ervoor te zorgen dat het bedrijf verantwoording aflegt voor de uitvoering ervan. De zes gebieden van het Duurzaamheidsactieplan komen overeen met de doelstellingen van de Sustainable Development Goals (SDG's) van de VN - een gedeelde visie op de rol die individuen, bedrijven en overheden moeten spelen in de overgang naar een duurzame wereld.

De Sustainability Advisory Board (Adviesraad Duurzaamheid) voor de cruisedivisie van MSC Group, waaronder het merk MSC Cruises valt, wordt geleid door bestuursvoorzitter Pierfrancesco Vago. De raad is verantwoordelijk voor het waarborgen van de voortdurende relevantie van de duurzaamheidsstrategie en voor het beoordelen van de voortgang, daarbij begeleid en ondersteund door het Sustainability Team.

Linden Coppell, Sustainability Vice President van MSC Cruises, voegt hieraan toe: "Om de doeltreffendheid en blijvende relevantie van onze duurzaamheidsstrategie en -actieplan te garanderen, zijn we voortdurend in dialoog met onze werknemers, klanten en belangrijke externe stakeholders. Op deze manier kunnen we ervoor zorgen dat onze huidige aandachtsgebieden geschikt zijn en nieuwe gebieden identificeren wanneer deze zich voordoen - terwijl we de voortgang op de zes belangrijkste pijlers van ons actieplan nauwlettend in de gaten houden."

In 2022 werd er vooruitgang geboekt op alle gebieden van het Sustainability Action Plan van MSC Cruises, dit zijn de hoogtepunten:

PLANET - Transitie naar netto nul emissies, verbetering van de lokale luchtkwaliteit en nauwkeurig onderzoek naar het gebruik van grondstoffen en afval

MSC Cruises zet zich volledig in om zijn steentje bij te dragen in de aanpak van de klimaatverandering en het bevorderen van de biodiversiteit in de oceanen. Met een vastberadenheid versnelt het bedrijf actief de inspanningen om netto nul emissies te bereiken tegen 2050. Door nauwe samenwerking met gerenommeerde technologiebedrijven, scheepswerven en brandstofleveranciers streven we ernaar om de grenzen van innovatie te verleggen en nieuwe mogelijkheden te verkennen. Een gedenkwaardige stap in deze cruciale reis was de introductie van ons eerste LNG-aangedreven schip in 2022, een belangrijke mijlpaal op weg naar een duurzamere toekomst. We blijven ons inzetten voor een milieuvriendelijkere cruise-industrie.

PLACE - Duurzame bestemmingen ondersteunen, ontwikkeling van terminals

Onze cruises stellen mensen in staat om een aantal van de mooiste en spannendste bestemmingen ter wereld te bezoeken - en wij willen dat zo houden. We willen positieve sociale en economische resultaten behalen voor de lokale gemeenschappen die we bezoeken. Onze investeringen in de ontwikkeling van nieuwe duurzame cruiseterminals creëren banen en brengen nieuwe bezoekers naar deze plaatsen. We zijn ook actieve voorstanders van bestemmingsbeheer en blijven samenwerken met de Cruise Lines International Association (CLIA) en andere cruisemaatschappijen om de bezoekersaantallen te beheren en de ambities op het gebied van duurzaam toerisme van de bestemmingen die we bezoeken te ondersteunen. We zijn lid van het door de CEO geleide Sustainability Committee en de Sustainability Task Force van de World Travel & Tourism Council (WTTC) en werken nauw samen met partners uit de reisindustrie om duurzame oplossingen voor onze industrie te ontwikkelen en te implementeren.

PEOPLE - Onze mensen en het welzijn van de bemanning ondersteunen

Onze eerste prioriteit is om onze passagiers en bemanning veilig en gezond te houden. We zijn trots op de uitstekende gezondheidszorg die we op onze schepen bieden, en ook al is COVID-19 niet langer de bedreiging die het was, we blijven voorbeeldige hygiënepraktijken hanteren. We hebben ook een uitgebreid veiligheidsbeheersysteem en streven ernaar om risico's te identificeren zodat we kunnen handelen voordat er incidenten optreden. Ons personeel speelt een zeer belangrijke rol in het succes van onze gastervaring en we weten hoe belangrijk het is om hun welzijn te ondersteunen. We bieden onze mensen alle training die ze nodig hebben om goed werk te leveren en ondersteunen mensen met veel potentieel die hun carrière bij ons willen uitbouwen.

PROCUREMENT - Inkopen met verantwoordelijkheid voor het milieu

Elk jaar kopen we duizenden verschillende artikelen om onze activiteiten uit te voeren, van motoronderdelen tot handzeep en uniformen voor de bemanning tot voedingsmiddelen en dranken. Vervolgens moeten we het op onze vloot van schepen krijgen, die voortdurend onderweg zijn. In 2022 is onze commissie voor duurzaam inkopen begonnen met een uitgebreid onderzoek naar onze inkoopprocessen en -praktijken om mogelijkheden te identificeren om onze duurzaamheidsprestaties te verbeteren. We willen verder gaan dan specifieke programma's - zoals het uitbannen van plastic voor eenmalig gebruik aan boord - en de mentaliteit van onze inkoopgemeenschap veranderen zodat bij elke inkoopbeslissing rekening wordt gehouden met het milieu en het welzijn van de werknemers.

Over MSC Cruises

De cruisedivisie van MSC Group, het toonaangevende Zwitserse scheepvaart- en logistiekconglomeraat met een maritieme geschiedenis die meer dan 300 jaar teruggaat, houdt hoofdkantoor in de Zwitserse stad Genève en omvat twee afzonderlijke merken - een eigentijds en luxemerk.

Het eigentijdse merk MSC Cruises is het op twee na grootste cruisemerk ter wereld en toonaangevend in Europa, Zuid-Amerika, het Midden-Oosten en Zuidelijk Afrika met een groter marktaandeel en meer ingezette capaciteit dan welke andere speler dan ook. Het is ook het snelst groeiende wereldwijde cruisemerk met een sterke aanwezigheid in het Caribisch gebied, Noord-Amerika en het Verre Oosten.

Het zet 22 moderne schepen in en heeft daarnaast wereldwijd aanzienlijk geïnvesteerd in toekomstige nieuwe vaartuigen. De vloot zal naar verwachting groeien tot 23 cruiseschepen in 2025.

MSC Cruises biedt haar gasten een verrijkende, meeslepende en veilige cruise-ervaring die is geïnspireerd op het Europese erfgoed van het bedrijf. Aan boord kan men genieten van internationale gerechten, entertainment van wereldklasse, bekroonde familieprogramma’s en de allernieuwste gebruiksvriendelijke technologie. Hier kunt u meer lezen over de routes van het eigentijdse merk en de ervaring aan boord van haar schepen.

Daarnaast zal het luxemerk Explora Journeys in 2023 haar activiteiten beginnen, met een vloot die beschikt over de nieuwste en meest geavanceerde milieu- en maritieme technologieën. Het eerste schip heeft een brutotonnage van 63.900 GT en biedt 461 van de grootste cruiseschipsuites die er te vinden zijn, allemaal met terras aan de oceaan. Deze luxueuze schepen zullen een breed scala aan nieuwe gastenervaringen en andere activiteiten introduceren in het luxesegment. Tevens bieden ze een royale hoeveelheid openbare ruimte en een uiterst innovatief ontwerp. Hier vindt u meer informatie over Explora Journeys.

MSC zet zich al geruime tijd in voor het milieu en heeft als langetermijndoelstelling om in 2050 een netto nul uitstoot voor haar activiteiten te hebben bereikt. Het bedrijf is ook een belangrijke investeerder in geavanceerde milieuvriendelijke maritieme technologieën, met als doel om de versnelde ontwikkeling en beschikbaarheid ervan in de hele sector te ondersteunen. Hier kunt u meer lezen over het milieu-engagement van het bedrijf.

Tot slot kunt u hier meer lezen over de MSC Foundation, de eigen organisatie van de MSC Group die zich inzet voor natuurbehoud, humanitaire hulp en cultuur.

TOELICHTINGEN VOOR DE REDACTIE

Liquefied Natural Gas (LNG)

LNG is de schoonste scheepsbrandstof die momenteel op grote schaal beschikbaar is, waarbij lokale luchtverontreinigende stoffen vrijwel volledig worden geëlimineerd en de uitstoot van broeikasgassen aanzienlijk wordt verminderd in vergelijking met conventionele scheepsbrandstoffen. Daarom heeft MSC Cruises ongeveer 3 miljard euro geïnvesteerd in drie LNG-aangedreven cruiseschepen: de eerste, MSC World Europa, vertrok in december 2022; de tweede, MSC Euribia, voegde zich in juni 2023 bij de vloot; de derde - MSC World America - wordt momenteel gebouwd door Chantiers de l'Atlantique en zal in 2025 te water worden gelaten.

Operationele efficiëntie verbeteren

We liggen op schema om de doelstelling van de Internationale Maritieme Organisatie om de koolstofintensiteit van de maritieme industrie met 40% te verlagen, ruim voor de doelstelling die is vastgesteld voor 2030, te halen.

We blijven elke mijl van onze routes nauwkeurig onderzoeken, wat resulteert in een gemiddelde snelheid van 15,75 knopen voor onze vloot in 2022, tegenover 17,55 in 2018 - een vermindering van 10%. We gaan door met de digitalisering van ons energie-efficiëntieprogramma. In 2022 voltooiden we de installatie van Oceanly Performance op alle schepen in onze vloot. Dit platform maakt de continue monitoring mogelijk van duizenden ruwe datapunten over de positie, snelheid, het weer, motorbelasting, flowmeters, brandstofverbruik, koppelmeters en alle andere apparatuur aan boord die is aangesloten op een centrale datacollector.

Lokale luchtkwaliteit

Door onze schepen op walstroom aan te sluiten, kunnen we de motoren van onze schepen uitschakelen en verbinding maken met het plaatselijke elektriciteitsnet om onze systemen aan boord te laten werken. Doordat de elektriciteit via een speciaal ontworpen transformator in het dok naar het schip wordt getransporteerd, voorkomt dit proces de uitstoot van dieselgeneratoren, waardoor de lokale luchtkwaliteit verbetert en de geluids- en trillingsniveaus afnemen - wat zowel het milieu als de omliggende gemeenschappen ten goede komt. Na aanzienlijke investeringen in onze vlootcapaciteit nemen we concrete stappen om het gebruik van walstroom te stimuleren en te versnellen. We werken nauw samen met lokale autoriteiten om ervoor te zorgen dat de systemen van onze schepen compatibel zijn met het ontwerp van de walinfrastructuur. We zijn dankbaar voor de vooruitdenkende steun van de havenautoriteiten.

Onderzoek naar gebruik van hulpbronnen en afval

Ongeveer 70% van onze scheepsvloot is uitgerust met Advanced Wastewater Treatment Systems (AWTS). De systemen die zijn geïnstalleerd in onze vier nieuwste schepen gaan nog verder en voldoen volledig aan de MEPC 227 (64) vereisten van de IMO, bekend als de 'Baltische Standaard'. Dit is de strengste norm voor afvalwaterbehandeling en lozing in de maritieme industrie. Het is zelfs gelijkwaardig aan - en soms zelfs strenger dan - veel normen aan land.

Onze hele vloot heeft het ISO 21070:2017 certificaat voor bescherming van het mariene milieu, wat betekent dat we afval op een duurzame en milieuverantwoorde manier beheren. Deze certificering bewijst dat we minder afval produceren dan voorheen en specifieke procedures hebben om ons te helpen afval op onze schepen te beheren, waaronder verwerking, inzameling, scheiding, markering, behandeling en opslag. Het toont ook aan dat we een geschikte interface van schip naar wal hebben voor de afgifte van afval van onze schepen aan havenontvangstfaciliteiten.

Ontwikkeling van terminals

We hebben geïnvesteerd in nieuwe terminalfaciliteiten in Durban, Miami en Barcelona. Deze maken het mogelijk - of zullen het mogelijk maken - om onze meest milieuvriendelijke schepen in te zetten op deze locaties.

Om ervoor te zorgen dat we bij de bouw van deze terminals rekening houden met het milieu, zijn alle nieuwe haventerminals van MSC Cruises gecertificeerd voor LEED zilver of hoger. LEED -Leadership in Energy and Environmental Design - is een wereldwijd veelgebruikt beoordelingssysteem voor groene gebouwen. De strenge score-gebaseerde systemen zorgen voor een hoge mate van efficiëntie in zowel het ontwerp als de exploitatie van gebouwen.

Duurzaam toerisme

We werken samen met onze touroperators en relevante lokale autoriteiten om manieren te vinden om de druk op de stadsinfrastructuur en het verkeer tot een minimum te beperken. Dit omvat het vinden van nieuwe locaties om te bezoeken en het uitbreiden van het interessegebied buiten de stadscentra.

We zijn vastbesloten om een positieve en betrokken speler te zijn in het stimuleren van duurzaam toerisme. Een toenemend aantal van onze passagiers is betrokken bij duurzaamheidskwesties en hecht veel waarde aan het beschermen en verbeteren van de natuurlijke omgeving. Daar spelen we op in met ons programma van excursies aan wal. In de zomer van 2022 was ons programma van excursies aan wal het meest gericht op het minimaliseren van onze impact op het milieu en het ondersteunen van natuurpositieve activiteiten.

Ondersteuning van lokale gemeenschappen

De MSC Foundation steunt gemeenschappen in nood via verschillende projecten en programma's, waaronder langlopende samenwerkingsverbanden met Marevivo, UNICEF en Mercy Ships.

De MSC Foundation blijft haar wereldwijde rol in het helpen van de meest behoeftigen consolideren door goederen te doneren, fondsen te werven en samen te werken met de MSC Group om logistieke ondersteuning te bieden.

In 2022 steunde de Foundation acht noodhulpinitiatieven in negen landen. De belangrijkste steun ging naar mensen die ontheemd waren door het conflict in Oekraïne, Europa's grootste vluchtelingencrisis sinds de Tweede Wereldoorlog. De Foundation bood meer dan € 7 miljoen aan hulp en bijstand, doneerde duizenden kilo's voedsel, dekens, slaapzakken en veldbedden en leverde gratis containers, logistiek en transport aan organisaties die ter plaatse werken. Er werd ook een wereldwijde fondsenwervingscampagne gelanceerd, Joining Hands for Refugees, waarbij elke donatie werd verdubbeld door MSC Group. In maart 2023 had de campagne meer dan €150.000 opgebracht, verdubbeld door het verdubbelen van de fondsen om een totaal van €300.000 te bereiken.

Gedragscode voor zakelijke partners

We hebben een gedragscode voor zakenpartners (Business Partners' Code of Conduct) waarin onze verwachtingen ten aanzien van onze leveranciers uiteen worden gezet en ons streven om op een eerlijke, ethische en verantwoordelijke manier zaken te doen wordt beschreven. Ons Supplier Compliance Programme zorgt er vervolgens voor dat specifieke clausules over ethisch zakelijk gedrag en duurzaamheid worden opgenomen in contracten en overeenkomsten met leveranciers.

Auditing van onze leveranciers

Ons team identificeert eventuele risico's voor onze leveranciersnormen door onze toeleveringsketens te volgen en te controleren. Ons succesvolle auditprogramma bestaat al enkele jaren. Stel dat blijkt dat een leverancier onze Code of Conduct heeft geschonden, afhankelijk van de ernst van de non-conformiteit. In dat geval besluiten we om de overeenkomst te beëindigen of om met hen samen te werken om te begrijpen wat er fout is gegaan en een verbeteringsplan op te stellen. We behouden ons het recht voor om de overeenkomst te beëindigen als we geen snelle verbetering zien.

Voedselveiligheid

We houden ons aan de ISO 22000 Food Safety Management standaard, wat betekent dat we de beste praktijken hebben aangenomen om ongelukken en besmettingen te voorkomen. We voeren elk jaar meer dan 4000 voedselveiligheidsanalyses uit, waarbij we gerechten of de oppervlakken en apparatuur testen die we gebruiken om ons eten te bereiden en te serveren. Ook al onze leveranciers van voedingsmiddelen en dranken worden beoordeeld op naleving van de voedselveiligheidsnormen.

Duurzamere retailproducten

In 2022 heeft het inkoopteam voor onze winkelproducten aan boord onderzocht of we de impact van onze eigen producten of producten die we inkopen voor wederverkoop in onze winkels kunnen verminderen.

Veel producten voor MSC Cruises en Ocean Cay zijn gemaakt van natuurlijke materialen, zoals katoen, bamboe en papier. We moedigen de leveranciers van alle andere producten aan om actief duurzame opties in hun portfolio te kiezen en te promoten.

Daarnaast hebben we nagedacht over hoe onze producten de schepen bereiken en hebben we 90% van de luchtvracht uit onze toeleveringsketen gehaald. Dit hebben we gedaan door beter te plannen en door gebruik te maken van een nieuw voorspellend logistiek prognosemodel waarmee we beter kunnen anticiperen op de vraag aan boord.