msc logoBedrijfsinformatie en mediaruimtemenu icon

MSC World Europa koppelt voor het eerst succesvol aan op walstroom in de Middellandse Zee

18/12/2023

Genève, Zwitserland, 18 december 2023 – MSC Cruises blijft zich verder inzetten voor een duurzaam milieu door MSC World Europa met succes aan te sluiten op walstroom in de haven van Valetta, Malta - de eerste operationele walstroomvoorziening in het Middellandse Zeegebied.

De rederij zet zich in voor het gebruik van walstroom overal waar het beschikbaar is, omdat het een integraal onderdeel is van het banen van een groenere weg naar een uitstoot van broeikasgassen van netto nul in 2050.  Door gebruik te maken van walstroom kan een schip worden aangesloten op het lokale elektriciteitsnet en hoeft de scheepsmotor niet te draaien, waardoor er geen directe uitstoot is terwijl het schip in de haven ligt.

MSC Cruises voerde eerder dit jaar de eerste tests uit in Valletta en de opgedane ervaring heeft bijgedragen aan het verfijnen van het walstroomimplementatieproces.  MSC World Europa zal vanaf nu worden aangesloten op de walstroomvoorzieningen wanneer het schip Valletta aandoet. Het schip zal het hele komende jaar en in 2025 elke week aanmeren.

Sinds 2017 is elk nieuw schip in de vloot van MSC Cruises uitgerust met een walstroomaansluiting en er zijn verdere plannen om schepen achteraf uit te rusten. De lijn heeft het aantal havenbezoeken met walstroom kunnen verhogen naarmate meer havens walstroomvoorzieningen introduceren. De historische verbinding in Valetta volgt op de recente succesvolle verbindingen in Noord-Europa - waaronder Warnemünde in Duitsland, de Noorse havens van Bergen, Aalesund en Haugesund, en Southampton in het Verenigd Koninkrijk. Eerder dit jaar nam MSC Cruises de nieuwe walstroomfaciliteit in Kiel, Duitsland in gebruik.

MSC Cruises wil tussen 2024 en 2026 ten minste 15 nieuwe havens toevoegen aan haar walstroomplan, waarbij de nadruk ligt op een aantal havens in Italië, waaronder Genua, La Spezia, Civitavecchia, Napels en Triëst, maar ook prominente havens zoals Barcelona, Hamburg, Valencia, Marseille, Kopenhagen en de nieuwe cruiseterminal in Miami die volgend jaar opent, zullen beschikken over walstroomvoorzieningen. MSC Cruises erkent het belang van samenwerking met havens en regio's bij het bereiken van duurzame maritieme praktijken. Het bedrijf ondertekende een Memorandum of Understanding om de walstroomvoorzieningen in het Oostzeegebied te verbeteren en soortgelijke afspraken worden nagestreefd met andere havens in de Middellandse Zee.

Michele Francioni, SVP Cost Optimisation & Process Improvement, MSC Cruises, zegt, "Ons walstroomplan toont aan dat we ons volledig inzetten om de uitstoot van onze schepen te verminderen. Het gebruik van walstroom is een grote stap voorwaarts omdat het ons in staat stelt de directe emissies van een schip te elimineren terwijl het aangemeerd ligt. Meer havens in Europa en daarbuiten moeten zo snel mogelijk walstroom introduceren, zodat we de lokale emissies verder kunnen terugdringen. We zullen ervoor zorgen dat onze schepen klaar zijn om te worden aangesloten waar de faciliteiten voor ons beschikbaar zijn. De aansluiting van MSC World Europa op de walstroom in Valletta is een prestatie waar we trots op zijn en we zijn dankbaar voor de samenwerking en de uitstekende samenwerking met Transport Malta, Infrastructuur Malta en de Maltese autoriteiten, evenals met de cruisehaven van Valletta."

MSC World Europa was het eerste schip van MSC Cruises dat werd aangedreven door vloeibaar aardgas. Als één van de best presterende grote cruiseschepen ter wereld op het gebied van CO2-uitstoot per passagier, betekent MSC World Europa een belangrijke stap voorwaarts op de reis van MSC Cruises naar een uitstoot van netto nul in 2050. MSC World Europa is ook één van de eerste moderne cruiseschepen die is uitgerust met solid oxide fuel cell-technologie, met testen die veelbelovende resultaten laten zien.

Over MSC Cruises

De cruisedivisie van MSC Group, het toonaangevende Zwitserse scheepvaart- en logistiekconglomeraat met een maritieme geschiedenis die meer dan 300 jaar teruggaat, houdt hoofdkantoor in de Zwitserse stad Genève en omvat twee afzonderlijke merken - een eigentijds en luxemerk.

Het eigentijdse merk MSC Cruises is het op twee na grootste cruisemerk ter wereld en toonaangevend in Europa, Zuid-Amerika, het Midden-Oosten en Zuidelijk Afrika met een groter marktaandeel en meer ingezette capaciteit dan welke andere speler dan ook. Het is ook het snelst groeiende wereldwijde cruisemerk met een sterke aanwezigheid in het Caribisch gebied, Noord-Amerika en het Verre Oosten.

Het zet 22 moderne schepen in en heeft daarnaast wereldwijd aanzienlijk geïnvesteerd in toekomstige nieuwe vaartuigen. De vloot zal naar verwachting groeien tot 23 cruiseschepen in 2025.

MSC Cruises biedt haar gasten een verrijkende, meeslepende en veilige cruise-ervaring die is geïnspireerd op het Europese erfgoed van het bedrijf. Aan boord kan men genieten van internationale gerechten, entertainment van wereldklasse, bekroonde familieprogramma’s en de allernieuwste gebruiksvriendelijke technologie. Hier kunt u meer lezen over de routes van het eigentijdse merk en de ervaring aan boord van haar schepen.

Daarnaast startte het luxemerk Explora Journeys in 2023 haar activiteiten, met een vloot die beschikt over de nieuwste en meest geavanceerde milieu- en maritieme technologieën. Het eerste schip heeft een brutotonnage van 63.900 GT en biedt 461 van de grootste cruiseschipsuites die er te vinden zijn, allemaal met terras aan de oceaan. Deze luxueuze schepen zullen een breed scala aan nieuwe gastenervaringen en andere activiteiten introduceren in het luxesegment. Tevens bieden ze een royale hoeveelheid openbare ruimte en een uiterst innovatief ontwerp. Hier vindt u meer informatie over Explora Journeys.

MSC zet zich al geruime tijd in voor het milieu en heeft als langetermijndoelstelling om in 2050 een netto nul uitstoot voor haar activiteiten te hebben bereikt. Het bedrijf is ook een belangrijke investeerder in geavanceerde milieuvriendelijke maritieme technologieën, met als doel om de versnelde ontwikkeling en beschikbaarheid ervan in de hele sector te ondersteunen. Hier kunt u meer lezen over het milieu-engagement van het bedrijf.