msc logoBedrijfsinformatie en mediaruimtemenu icon

EERSTE ONECHTE KARETSCHILDPADDEN GEBOREN IN MSC's OCEAN CAY MARINE RESERVE

05/10/2021

• Ocean Cay heeft zich ontwikkeld tot een bloeiende en adembenemend mooie habitat waarvan gasten kunnen genieten, vol inheemse soorten die zowel aan land als in het aangrenzende zeegebied floreren
• Er zijn meer dan zes nesten en honderden pasgeboren zeeschildpadden waargenomen op het privé-eiland van MSC Cruises dat als zeereservaat fungeert
• Tegelijkertijd heeft het succesvolle koraalherstelprogramma de wateren rondom de voormalige industrielocatie omgetoverd tot een rijk marien ecosysteem

Met vreugde heeft MSC Cruises sinds augustus honderden net uit het ei gekomen onechte karetschildpadjes hun weg naar de zee zien maken vanuit de diverse nesten op het prive-eiland van het bedrijf, Ocean Cay MSC Marine Reserve. Deze historische waarnemingen zijn de culminatie van het succesvolle project van MSC Cruises om het eiland en de omliggende wateren terug te brengen in hun oude staat als een omgeving waar inheemse flora en fauna tot bloei en groei komt. Op het eiland zijn tot dusver meer dan zes nesten geïdentificeerd, die nauwlettend in de gaten worden gehouden.

Met Ocean Cay MSC Marine Reserve, een privé-eiland in de Bahama's, maakt MSC Cruises zich sterk voor het behoud van het mariene leven door zo’n 165 vierkante kilometer aan beschermde wateren rondom het eiland. Vanaf het begin is het doel voor Ocean Cay geweest om deze voormalige industriële zandafgravingslocatie terug te brengen tot zijn oorspronkelijke ongerepte schoonheid en om lokale dieren- en plantensoorten aan te trekken, zowel op het land als in de oceaan. Sinds het eiland eind 2019 werd geopend, is het geleidelijk veranderd in een weelderig tropisch paradijs met een rijk marien ecosysteem. Dat vooruitgang wordt geboekt met het conserveringsprogramma blijkt uit de waarneming van pasgeboren onechte karetschildpadden die zich vanuit nesten op het eiland een weg naar de zee banen.

Linden Coppell, Sustainability Director bij MSC Cruises, zegt het volgende: "We zijn allemaal ontzettend verheugd om te zien dat onechte karetschildpadden al zo snel naar de stranden van Ocean Cay zijn gekomen om daar hun eieren te leggen. Bij een pas hersteld ecosysteem kan dit vele jaren duren. We waren er niet zeker van of en wanneer ze zouden komen. We hopen in de toekomst nog veel meer eieren te zien uitkomen en dat de nu uitgekomen schildpadden naar Ocean Cay zullen terugkeren als de tijd voor hen rijp is om zelf een nest te maken.”

Toen er dit jaar bewijzen van nestplaatsen op de Cay werden gevonden, werden ze meteen gemarkeerd en regelmatig gecontroleerd om deze kwetsbare schildpadsoort te beschermen en de beste overlevingskansen te bieden. In het kader van het eilandbrede Biodiversity Management Plan zijn procedures opgesteld om de komst van schildpadden te stimuleren en hen te beschermen, met name tijdens het legseizoen.

Een van de prioriteiten op Ocean Cay is het herstel van koraal, dat als integraal onderdeel van het mariene ecosysteem beschermd moet worden omdat het de biodiversiteit waarborgt en kustlijnen beschermt. Het zeeleven rond het eiland bloeit weelderig en de omgeving is een populaire stek geworden voor groene zeeschildpadden, karetschildpadden en onechte karetschildpadden, die regelmatig in de wateren rond het eiland worden waarnomen. Ocean Cay is een belangrijk foerageergebied voor jonge en pasgeboren zeeschildpadden die kusthabitats zoals zeegrasvelden en koraalriffen frequenteren.

Tijdens het herstel van het eiland werd een zoetwater wetland geïdentificeerd als een belangrijk ecologisch element dat de vogelpopulatie ondersteunt. Dankzij de bescherming van dit gebied worden er nu diverse vogelsoorten op het eiland waargenomen, waaronder broedparen, een permanent op het eiland verblijvende holenuil en toenemende populaties migrerende vogels.

Ocean Cay MSC Marine Reserve vormt een uniek hoogtepunt tijdens de Caraïbische cruises van MSC Cruises. Elk aspect van het eiland is ontwikkeld om een echt onvergetelijke ervaring te kunnen bieden, gebaseerd op de kernfilosofie voor het eiland – het ontdekken van de natuur. Dankzij de activiteiten op deze duurzame bestemming kunnen de gasten één worden met de natuur. Ook wordt er gewerkt aan speciale edutainmentprogramma’s die hen de mogelijkheid zullen bieden om meer te leren over de bescherming van de oceanen en het belang van het behoud van koraalriffen.

Voor meer informatie over Ocean Cay klik hier