msc logoBedrijfsinformatie en mediaruimtemenu icon

SCHONE SCHEEPSBRANDSTOFFEN: TOTAL LEVERT AAN MSC CRUISES' TOEKOMSTIGE LNG-AANGEDREVEN CRUISESCHEPEN

25/03/2021

• LNG-brandstof zal de emissies van schepen sterk verminderen en de luchtkwaliteit in alle aanleghavens verbeteren
• De nieuwe LNG-schepen van MSC Cruises zullen tot de technologisch en ecologisch meest geavanceerde schepen ter wereld behoren

MSC Cruises en Total hebben vandaag een leveringsovereenkomst aangekondigd voor ongeveer 45.000 ton vloeibaar aardgas (LNG) per jaar voor de toekomstige LNG-aangedreven cruiseschepen van MSC Cruises.

Pierfrancesco Vago, MSC Cruises' bestuursvoorzitter, zei: "Deze overeenkomst vertegenwoordigt een verdere stap in onze voortdurende zoektocht naar het verkleinen van onze ecologische voetafdruk, waarvoor LNG momenteel een cruciale component is. Terwijl we ons voorbereiden op de lancering van onze eerste van drie LNG-aangedreven cruiseschepen in 2022, hebben we door deze belangrijke overeenkomst nu de tankondersteuning voor onze nieuwste generatie en meest milieuvriendelijke schepen veiliggesteld."

Als scheepsbrandstof vermindert LNG de uitstoot van schepen aanzienlijk, wat leidt tot een aanzienlijke verbetering van de luchtkwaliteit, met name voor gemeenschappen in kustgebieden en havensteden. Deze overeenkomst heeft dus niet alleen een positief effect op de plaats waar het LNG-bunkeren zal plaatsvinden, Marseille, maar ook op alle havens waar de cruiseschepen in de toekomst zullen aandoen.

De LNG aangedreven schepen van MSC Cruises zullen tot de technologisch meest geavanceerde cruiseschepen ter wereld behoren en brengen een reeks milieu-innovaties op de markt. De belangrijkste vernieuwing is een LNG-brandstofcelproject met een vermogen van 50 kilowatt, dat de uitstoot van broeikasgassen met nog eens 25% kan verminderen in vergelijking met een conventionele LNG-motor.

Total zal de LNG-aangedreven cruiseschepen van MSC Cruises die op de Middellandse Zee varen, bunkeren via schip-tot-schip-overslag, met behulp van haar tweede LNG-bunkerschip dat momenteel in aanbouw is. Dit schip zal voldoen aan de hoogste technische en milieunormen, zal zelf LNG gebruiken als brandstof voor de voortstuwing en zal een volledige herliquefactie van het verdampingsgas integreren.
LNG als scheepsbrandstof

LNG als scheepsbrandstof heeft een positieve impuls gekregen nu de mondiale scheepvaartsector zich probeert aan te passen aan strengere emissienormen.

Gebruikt als scheepsbrandstof, helpt LNG bij het terugdringen van:
- zwaveluitstoot met 99%,
- uitstoot van fijne deeltjes met 99%,
- uitstoot van stikstofoxiden tot 85%,
- uitstoot van broeikasgassen met ongeveer 20%.

LNG is een beschikbare en concurrentiële oplossing die bijdraagt tot de langetermijnstrategie van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) om de uitstoot van broeikasgassen door schepen te verminderen.
De ontwikkeling van de LNG-bunkerinfrastructuur is dan ook in een stroomversnelling geraakt: verschillende toonaangevende havens en LNG-bunkerleveranciers hebben belangrijke initiatieven genomen en aanzienlijke vooruitgang geboekt ter ondersteuning van deze ontwikkelingen. LNG als scheepsbrandstof legt ook de basis voor de introductie van groener bio-LNG in de toekomst.