msc logoBedrijfsinformatie en mediaruimtemenu icon

GRANDI NAVI VELOCI (GNV) VAN DE MSC GROEP MAAKT VAN VEERBOOT EEN DRIJVEND HOSPITAAL OM CORONACRISIS IN GENUA TE HELPEN VERLICHTEN

26/03/2020

Grandi Navi Veloci (GNV), dat deel uitmaakt van de MSC Groep, heeft de veerboot Splendid omgebouwd tot een drijvend ziekenhuis dat uitgerust is met de middelen om patiënten te kunnen helpen die het COVID-19 virus hebben of hiervan herstellen.

Begin maart is GNV samen met het classificatiebureau RINA aan het project begonnen, in nauwe samenwerking met de gezondheidsdienst en civiele bescherming van Ligurië. Samen hebben zij een passende oplossing bedacht die op korte termijn geïmplementeerd kon worden, waarbij het aantal ziekenhuisbedden in Ligurië en ook buiten de regio vermeerderd kon worden.

Het project kan zeer flexibel en op grote schaal worden toegepast en snel aangepast worden aan toekomstige behoeften van de regio Ligurië, mocht de toestand rond de COVID-19 crisis veranderen. De oplossing die wordt geboden is te vinden in de veerbootterminal van Genua en biedt momenteel 25 bedden in eenpersoonskajuiten met de mogelijkheid de capaciteit uit te breiden tot een totaal van 400 bedden. Het drijvende hospitaal beschikt ook over een heliport en aparte afdelingen voor het personeel van de gezondheidsdienst en de bemanning. Deze zijn volgens de geldende normen opgezet en bieden comfort en flexibiliteit.

RINA heeft met zijn bijdrage een centrale rol gespeeld in het project en heeft zijn expertise op het gebied van certificering en inspectie in de zeevaart gratis ter beschikking gesteld. RINA heeft erop toegezien dat het nieuwe drijvende hospitaal voldeed aan de huidige regelgeving en heeft een juiste balans bewerkstelligd tussen veiligheid, de regelgeving op zee, de medische behoeften van een ziekenhuis volgens de regionale gezondheidsinstantie ASL, en de dringende noodzaak om de autoriteiten en de nationale gezondheidsdienst bij te staan in hun strijd tegen het COVID-19 virus.

Door dit initiatief is een groot aantal partners in actie gekomen, die producten en diensten gratis hebben aangeboden om het schip te voorzien van alle benodigde voorraden, waaronder HP-Aruba, Alpha Trading, Artigo Rubber Flooring, San Giorgio del Porto, Auscomar, ItalBrokers, Le Navi Maritime Agency, Burger King, Covim, Emis, Giunti Editore, IdealService, Infomaster, Mantero Sistemi, Provveditoria Marittima Ligure Angelo Novelli en Ansaldo Naval Technical Studio.