msc logoBedrijfsinformatie en mediaruimtemenu icon

KUNST OP ZEE: MSC CRUISES INTRODUCEERT ‘S WERELDS EERSTE ‘FINE ART EXPERIENCE’ AT SEA

27/08/2019

Brussel, 27 augustus 2019 - MSC Grandiosa is de nieuwste aanwinst van de MSC Cruises vloot en het eerste cruiseschip ter wereld waarop gasten kunnen genieten van de schone kunsten met de ‘Fine Art at Sea Experience’. Omgeven door de ‘Danse Dessin’ tekeningen van Degas, een boeiende kunstcollectie van originele en iconische impressionistische werken, gebruiken de gasten de maaltijd en brengt de reiservaring naar een nog hoger niveau.

Gehuisvest in een speciaal hiervoor ontworpen installatie binnen het chique “L’Atelier Bistro” in het hart van de Mediterrane Promenade van het schip, bevindt zich de Edgar Degas-tentoonstelling, de eerste selectie uit deze unieke collectie die aan boord van een cruiseschip te zien is. De Danse Dessin serie portretteert 26 studies van dans en beweging en werd eerder tentoongesteld in vooraanstaande galerijen en musea. Het werk van Degas is de belichaming van de ziel van een romantisch Parijs en past bijzonder goed in het concept van de nieuwe Franse Bistro aan boord van de MSC Grandiosa. De gasten kunnen helemaal opgaan in het leven en werk van Degas, dat belicht wordt door vijf video’s die bij de kunstwerken te zien zijn.

Met elk schip dat aan de vloot van MSC Cruises wordt toegevoegd, probeert het bedrijf de ervaring van de gasten te verrijken met nieuwe en unieke elementen die elders op zee niet te vinden zijn. Dit laatste initiatief brengt de wereld van de schone kunsten en die van techniek samen, waardoor een ongeëvenaarde vorm van entertainment wordt verkregen die exclusief voor de gasten bestemd is en die kunst dichter bij hen brengt.

De introductie en presentatie van de gerenommeerde werken maakt deel uit van de samenwerking tussen MSC Cruises en THE AIMES, experten in het creëren van multi-sensorische, interactieve ervaringen, waarbij innovatieve technologie wordt ingezet om mensen warm te laten lopen voor kunst en cultuur. De tentoonstelling werd samengesteld door Marco Smarrelli, kunsthistoricus, criticus en lid van THE AIMES.

Volgens Marcello Smarrelli, samensteller van tentoonstelling, was Degas “ondanks zijn ogenschijnlijk romantische onderwerpen, iemand die graag experimenteerde en die zeer geïnteresseerd was in het gebruik van de nieuwe technologieën die in die jaren van grote wetenschappelijke en industriële ontwikkelingen voorhanden waren. In zijn voorstudies onderzocht hij met name de bewegingen van het menselijk lichaam en trachtte hij die te reproduceren in zijn kunstwerken.  Om die reden was zijn aanpak van kunst van fundamenteel belang bij het ontstaan van fotografie en film, waarvan hij een van de grondleggers was. Ik weet zeker dat hij zou hebben genoten van deze interactieve kunsttentoonstelling, de enige in haar soort op zee. Het is dan ook de gelegenheid bij uitstek om mensen op een geheel nieuwe manier met de kunstwerken van Degas te verbinden en om dit alles tot leven te laten komen voor de gasten van MSC Cruises via digitale middelen“.

De vloot van MSC Cruises krijgt in november met de komst van de MSC Grandiosa een nieuw vlaggenschip. Dit hypermoderne schip biedt een grote verscheidenheid aan ervaringen aan iedere gast, zoals top entertainment met de nieuwste shows van Cirque du Soleil at Sea, een ruime keuze aan internationale eetgelegenheden, nieuwe activiteiten voor families of een verbeterde MSC Yacht Club.

De MSC Grandiosa wordt het tweede schip dat uitgerust is met ZOE, de eerste virtuele, persoonlijke en spraakbestuurde cruise-assistent en het innovatieve en digitale MSC for Me programma, dat de gasten helpt om het uiterste te halen uit hun cruisevakantie.

Ga voor meer informatie over de MSC Grandiosa naar: https://www.msccruises.be/nl-be/Ontdek-MSC/Cruiseschepen/MSC-Grandiosa/Het-Schip.aspx

Link naar youtube video: https://www.youtube.com/watch?v=jjsyHD2EanY&feature=youtu.be

Ga voor verdere persinformatie over MSC Cruises naar: www.mscpressarea.com
RCA PR I Hilde Meus I hilde@rca.be I Tel. 011 59 05 97 I 0473 69 51 07 I www.rcapress.be
MSC Cruises Belgium I Vinciane Jacquiez I press@msccruises.be I 02 334 94 00 I www.msccruises.be

MEER INFORMATIE OVER THE AIMES
The Aimes bestaat uit een groep van individuele bedrijven die elk de besten zijn in hun vakgebied en die bij elkaar kunnen komen om een gezamenlijk doel te behalen door hun kennis en vaardigheden met eenzelfde verbeeldingskracht, oplossingsgerichtheid en bekwaamheid te bundelen.

Dit stelt hen in staat om zeer tot de verbeelding sprekende, emotionele, artistieke en multi-sensorische ervaringen te creëren, waarbij uitzonderlijk inventieve storytelling wordt gecombineerd met menselijke interactie.

Het gaat om een groep van 5 bedrijven waarbij in totaal 120 medewerkers betrokken zijn die in 4 verschillende landen actief zijn. Binnen Europa zijn dat Italië en Zwitserland, in het Midden-Oosten zijn dat de Verenigde Arabische Emiraten en Saoedi Arabië.

MEER INFORMATIE OVER MARCELLO SMARRELLI
Kunsthistoricus, criticus en samensteller van tentoonstellingen gevestigd in Rome. Na het afronden van zijn studie kunstgeschiedenis aan de La Sapienza universiteit van Rome en een MA in Geschiedenis van de Hedendaagse Kunst aan de universiteit, legde Smarelli zich toe op de studie van de relatie tussen esthetiek en pedagogiek. Hij was werkzaam als professor in Kunst en Ontwerp aan de Faculteit Architectuur van de Universiteit van Rome La Sapienza.

Sinds 2016 is hij Artistiek Directeur van het Pescheria Visual Arts Center in Pesaro. Sinds 2014 is hij interim conservator bij de Stichting Memmo Arte Contemporanea in Rome. Sinds 2011 is hij Artistiek Directeur van de Stichting Pastificio Cerere in Rome. Sinds 2007 is hij Artistiek Directeur van de Stichting Ermanno Casoli in Fabriano (An).

Tevens is hij sinds 2016 de oprichter en conservator van het 6ARTISTA programma voor jonge kunstenaars. Van 2009 tot 2014 was hij lid van ‘Nuovi Mecenati’ de Frans-Italiaanse Stichting ter bevordering van moderne kunst in Italië. Hij is ook adviseur voor verschillende instituten, waaronder de Franse Ambassade, de Accademia Nazionale di Santa Cecilia, de Franse Academie in Rome in de Villa Medici, het Italiaans Cultureel Instituut in Parijs en Sistema Museo.  Hij is werkzaam als correspondent voor verschillende tijdschriften over moderne kunst, als ‘Flash Art’, ‘Exibart’ en ‘Artribune’.  Daarnaast werkt hij met RAI Radio 3 samen als kunstcriticus. Hij is de man achter  verschillende artistieke projecten geweest en gaf ontelbare seminars waarin hij medewerkers opleidde van prestigieuze internationale bedrijven (Elica, Whirlpool, Alliance, Angelini, Accor Hotels, etc.)

OVER MSC CRUISES
MSC Cruises is ‘s werelds grootste privécruiserederij en de nummer één in Europa en Zuid-Amerika. Als innovator in de cruisewereld is de maatschappij één van de jongste in de sector. Gedurende de eerste tien jaar van haar bestaan kende ze een groei van 800% en bouwde ze stap voor stap haar internationale faam uit.

De vloot van MSC Cruises bestaat momenteel uit 16 ultramoderne, zeer innovatieve schepen met een bijzonder elegant design die de klanten een ongeëvenaarde vakantie-ervaring garanderen, met een heerlijke, authentieke keuken, een bekroond ontspanningsaanbod, een comfortabele accommodatie en relaxen in alle toonaarden, dankzij een onberispelijke service en expertise.

Een investeringsplan van 13,6 miljard euro getuigt bovendien van een nooit eerder geziene ambitie en moet de vloot tegen 2027 op 29 megacruiseschepen brengen. Momenteel heeft MSC Cruises 6 nieuwe scheepsklassen. Het zijn stuk voor stuk prototypen van mariene architectuur en design.

MSC Cruises voelt een diepe verantwoordelijkheid tegenover de fysieke en menselijke wereld waarbinnen het actief is. De onderneming legt het grootst mogelijke respect aan de dag voor de oceanen van de wereld en blijft onverminderd streven naar vernieuwende manieren om de ecologische impact van zijn cruises te verminderen.

De vakantiecruises van MSC Cruises worden wereldwijd verkocht via een distributienetwerk in 81 landen. De onderneming heeft wereldwijd 30.500 mensen in dienst, op haar schepen en aan wal en maakt deel uit van de Groep MSC, een consortium van de grote namen in logistiek en transport.
Meer info op:  http://www.mscpressarea.com/nl_BE