msc logoBedrijfsinformatie en mediaruimtemenu icon

ONTDEK DE NATUURLIJKE PRACHT VAN OCEAN CAY MSC MARINE RESERVE

24/06/2019

•    Diepgaand ecologisch rapport voor vrijwaring van het eiland afgerond
•    Meer details over de reisbeleving, met o.a. uniek spa-concept

Binnen een kleine vier maanden verwelkomt MSC Cruises - ’s werelds grootste privécruiserederij met hoofdzetel in Zwitserland - haar eerste gasten in de MSC Ocean Cay Marine Reserve op de Bahama-eilanden. Een unieke bestemming, waarvan nu meer details bekend worden.

Gasten mogen alvast uitkijken naar een onderdompeling in de natuurlijke pracht van het eiland. Ocean Cay is gestoeld op sterke ecologische principes bij de bouw van faciliteiten, het beheer van het eiland en de geplande activiteiten. Zo leren de bezoekers in verschillende ‘edutainment’ programma’s meer over de bescherming van de oceaan en koraalriffen.

Wie Bahama’s zegt, denkt aan diepblauwe zee en hagelwitte stranden. Maar het is ook de thuis van een uniek oceanografisch ecosysteem, dat voor de toekomst moet gevrijwaard worden. Bij de ontwikkeling van Ocean Cay zet MSC Cruises mee zijn schouders onder de bescherming van het mariene leven en zijn habitat. De focus ligt op het herstel van bedreigde koralen, de implementatie van beschermingsmaatregelen en educatieve programma’s.

Het eiland en de beschermde wateren beslaan 64 vierkante mijl (103 vierkante kilometer), maar het is de ambitie om dit gebied uit te breiden. De gasten van MSC Cruises krijgen alvast de kans om de wonderen van de oceaan in dit heel bijzondere plekje van de wereld te ontdekken.

ZEERESERVAAT VOOR DE TOEKOMST
MSC Cruises gaf de opdracht aan een Rapid Ecological Assessment (REA) om de behoeften en initiatieven ter bescherming van de omgeving op korte termijn in kaart te brengen. Een van de prioriteiten van MSC Cruises op Ocean Cay is het herstellen van de koraalriffen. Als integraal onderdeel van het ecosysteem is het koraal onmisbaar voor de biodiversiteit, de mariene habitat en bescherming van de kustlijn.

De zeebodem rondom het eiland, een voormalige industriële zandwinningslocatie, wordt stilaan in zijn oorspronkelijke staat hersteld. Gehoopt wordt dat ook de koraalriffen weer gaan floreren. Aan de oostzijde van het eiland wordt er zelfs een koraalkwekerij ingericht, waar de ergst bedreigde soorten speciale aandacht krijgen.

Uit het recente onderzoek is gebleken dat drie soorten koraal in overvloed aanwezig zijn: hoofdzakelijk Agaricia agaricites of slakoraal, Porites astreoides of mosterdheuvelkoraal en gele porites, Siderastrea, ook bekend als massief starletkoraal.

Die sterkere soorten zijn beter bestand tegen extreme temperaturen en verzilting dan andere. Maar ook de als ‘kritiek bedreigd’ geklasseerde Acropora palmata, bekend als Elkhorn koraal werd gevonden. Vier verschillende kolonies van deze soort werden gespot langs de rotsachtige kustlijn. Zij zullen op termijn zeker een plaatsje krijgen in de koraalkwekerij.

Het team van Ocean Cay merkt nu al een heropleving van het zeeleven in het gebied. Het REA identificeerde 88 verschillende vissoorten, naast kreeften, zeeschildpadden en roggen. Speciale vermelding verdient de koniginneschelp (ook wel grote kroonslak genoemd) of Lobatus gigas. Deze grote zeeslak doet zich te goed aan de algen in het zeegras en helpt het water helder te houden. Als symbool van de Bahama’s werd er intensief naar gevist, waardoor de populatie helaas sterk achteruitging. In de beschermde Ocean Cay zullen zij weer ongestoord kunnen gedijen.

Naast al de inspanningen voor de vrijwaring van het lokale ecosysteem, wordt de laatste hand gelegd aan de bezoekersbeleving, vooraleer de eerste gasten arriveren in november. MSC Cruises wil elk aspect op het eiland omtoveren tot  een onvergetelijke ervaring, waarbij de natuurbeleving centraal staat. Meer informatie over de bescherming van het eiland vind je hier

VERKEN DE OCEAAN
Trouw aan de filosofie van Ocean Cay draait de bezoekersbeleving niet rond het typische gemotoriseerde waterplezier. Genieten op en onder water, of van een betoverende horizon, kan ook perfect - of zelfs beter - met bijvoorbeeld de stand up paddle (SUP) of kayak.

Wie de onderwaterwereld in close-up wil ontdekken, kan intekenen op een ‘snorkeling & secluded island getaway. Gedurende 1,5 uur kan je je - met of zonder gids - door de kleurrijke exotische onderwaterpracht laten verrassen. Na afloop nemen we je mee naar een afgelegen baai om nog heerlijk na te genieten, te zwemmen en te ontspannen. Plaatsen voor deze excursies zijn beperkt, dus vooraf boeken is aangewezen. Verder zijn er zowel voor beginners als gevorderden duikprogramma’s, onder leiding van PADI-gecertifieerde instructeurs.

LUXUEUS ONTSPANNEN

Op het meest noordelijke punt van het eiland, in een spectaculaire omgeving met adembenemend zicht op de oceaan, ligt The Spa at Ocean Cay. Dit gloednieuwe luxe-spaconcept werd exclusief voor Ocean Cay ontworpen om gasten onder te dompelen in de natuur, een totaal andere ervaring dan de authentieke Balinese MSC Aurea Spa aan boord van het schip.

Het hele spa-aanbod volgt trouwens de milieufilosofie van het eiland. Alle schoonheidsproducten zijn van het merk AVEDA, biologisch afbreekbaar en milieuvriendelijk. Wie zich van kop tot teen wil laten verwennen, kan kiezen uit meerdere massages en in de relaxruimtes tot rust komen, op de klanken van de eeuwige golven en met de oceaanbries in de haren. Innerlijk zen worden? Kies dan uit een reeks uitgelezen en trendy fitnesssessies, ochtendstrandyoga, SUP-yoga op paddleboard of yoga bij zonsondergang.

FUN VOOR HET HELE GEZIN

Als familiegericht bedrijf biedt MSC Cruises ook op Ocean Cay de gezinsvriendelijke service waarvoor het eerder al prijzen won. De Seakers Family Cove is een paradijs voor de kleinsten, een ondiepe lagune met prachtige witte stranden om zorgeloos te spelen onder toezicht van gekwalificeerde redders.

De medewerkers van de MSC Cruises Kids Club organiseren de hele dag door spelletjes en activiteiten in de Seakers Family Cove. De activiteiten met de nieuwe DOREMI Explorer-mascotte staan in het teken van natuurlijke ontdekking aan de hand van eenvoudige spelconcepten zoals een zandkastelenwedstrijd, vliegers bouwen, speurtochten en een sportieve uitdaging voor het hele gezin. Ook de wat oudere tieners komen aan hun trekken, bijvoorbeeld door samen met de webmaster inspirerende content te maken over de schoonheid van het eiland.

The Seakers Food Court ligt handig dichtbij voor de families. Op de kaart staan de Amerikaanse klassiekers en kinderfavorieten, maar het aanbod is even uitgebreid als aan boord. Op het eiland vind je ook food trucks met nog meer keuze, of je kan gewoon even terugkeren naar het schip om daar van de maaltijd te genieten.

ALS DE AVOND VALT
De avondactiviteiten zorgen voor de perfecte afsluiter na een dag van ontspanning en onthaasting. Na een betoverende zonsondergang komt het gebied rond de iconische 30 meter hoge rood-witte vuurtoren tot leven. Geniet van een weergaloze lichtshow aan de bar, of al ‘chillend’ vanop het strand rond een van de vuurkuilen. Een traditionele junkanoo-parade, geïnspireerd op het historische Bahamaanse festival met kleurrijke kostuums, muziek en dans, brengt iedereen in party mood.

Een letterlijk ‘hemels’ entertainment biedt de natuur zelf, in de vorm van een astronomisch avontuur.
Na een welkomstdrankje maakt de astronomiegids je aan de hand van geavanceerde computertelescopen wegwijs in de oneindige pracht van sterrenformaties, planeten, nevels en melkwegstelsels in het uitspansel. Een vijfsterrenbeleving gegarandeerd!

Om gasten zich volledig te laten inleven, werd er een speciale virtuele tour van de Ocean Cay MSC Marine Reserve gemaakt - bekijk deze hier. Een speciale website biedt meer gedetailleerde informatie op
www.mscoceancay.com

Vanaf november 2019 doen alle schepen van MSC Cruises vanuit Miami Ocean Cay aan als onderdeel van de Caraïbische routes.
Ga voor meer persinformatie naar http://www.mscpressarea.com/nl_BE

-EINDE-

Nota : Meer info over MSC CRUISES : www.msccruises.be