msc logoBedrijfsinformatie en mediaruimtemenu icon

MSC CRUISES ZET ZICH IN OM PLASTIC VOOR EENMALIG GEBRUIK TE WEREN

17/10/2018

Het Plasticverminderingsprogramma van MSC Cruises wil plastic voor eenmalig gebruik op de hele vloot uitfaseren of vervangen tegen 2019.
Eind 2018 zal de eerste stap gezet worden: plastic rietjes worden volledig vervangen door een 100% composteerbaar en
biologisch afbreekbaar alternatief.

Brussel, 17 oktober. MSC Cruises, 's werelds grootste privécruisebedrijf, leider in Europa, Zuid-Amerika, Zuid-Afrika en de Golfstaten, kondigde vandaag de start van een nieuw hoofdstuk in zijn milieubeschermingsprogramma aan. Het bedrijf zet zich in om alle plastic voor eenmalig gebruik van de hele vloot te weren en zo snel mogelijk duurzame alternatieven in te voeren.

In het kader van het Plasticverminderingsprogramma zal MSC Cruises tegen eind maart 2019 een groot aantal plastic objecten aan boord van zijn schepen en in alle activiteiten aan land geleidelijk uitfaseren en vervangen door milieuvriendelijke oplossingen. Het bedrijf heeft al een eerste stap in die richting gezet door zich ertoe te verbinden alle plastic rietjes tegen eind 2018 te vervangen door 100% composteerbare en biologisch afbreekbare alternatieven.

In de loop der jaren heeft MSC Cruises vele maatregelen genomen om zijn engagement in het kader van zijn Global Environmental Protection Program te handhaven. Een groot aantal eerder uitgevoerde acties hebben alle schepen van MSC Cruises voorbereid op dat programma en uitgerust met state-of-the-art recycling- en afvalbeheerfaciliteiten. Alle bemanningsleden aan boord van alle schepen tonen hun inzet en werken mee aan de inspanningen van het bedrijf: het afvalbeheer wordt uitgevoerd in overeenstemming met de MARPOL-normen en de CLIA-milieubeginselen om de verontreiniging van de zee te verminderen. Hun inspanningen worden nauwlettend opgevolgd door een globaal systeem dat alle milieuaspecten aan boord en aan wal regelt en controleert. Een team Environmental Officers wordt ingezet op de hele vloot om erover te waken dat het beleid en de visie van het bedrijf worden gerespecteerd.

MSC Cruises streeft er niet alleen naar om zijn milieudoelstellingen te behalen, maar ook om ze te overtreffen. Zo is het bedrijf momenteel bezig met alle plastic voor eenmalig gebruik te weren van zijn volledige vloot en activiteiten aan land. Tegen maart 2019 zullen alle plastic wegwerpvoorwerpen – zakken, lepels, glazen, cocktailprikkers en alle andere waarvoor een milieuvriendelijk alternatief bestaat geleidelijk worden afgeschaft en vervangen. Afzonderlijke portieverpakkingen voor bijvoorbeeld boter, jam of yoghurt zullen worden afgeschaft en vervangen door andere praktische en gebruiksvriendelijke serviceoplossingen voor de gasten. Die nieuwe regels zullen worden toegepast op alle routes, in alle kantoren van MSC Cruises en tijdens alle excursies die het bedrijf organiseert.

MSC Cruises zal milieuvriendelijke alternatieven aanbieden uit 100% biologisch afbreekbare hars, uitsluitend gemaakt van hernieuwbare grondstoffen zoals maïs, polymelkzuur op basis van suiker, bamboe, papier of andere biologische materialen. Daarnaast werkt het bedrijf ook samen met leveranciers op alle niveaus van de toeleveringsketen om alle plastic wegwerpverpakkingen zoveel mogelijk te elimineren.

Die aanpak is een van de eerste stappen in het Plasticverminderingsprogramma. Aangezien dat uitgebreide programma strikte regels ambieert, zal MSC Cruises samenwerken met een van de wereldleiders op het gebied van inspectie, controle, analyse en certificering om ervoor te zorgen dat alle recyclingactiviteiten worden gecontroleerd en gecertificeerd door een deskundige instantie.

De heer Vago besluit: "We onderzoeken de mogelijkheden om samen te werken met een van 's werelds toonaangevende certificeringsdeskundigen om ervoor te zorgen dat al het plastic afval waarvoor nog geen alternatieve oplossing bestaat op de juiste wijze wordt gerecycled. Dat zorgt ervoor dat al het plastic afval van al onze schepen geen invloed heeft op het mariene ecosysteem of de planeet in het algemeen, waar ter wereld het schip zich ook bevindt.”