msc logoBedrijfsinformatie en mediaruimtemenu icon

MSC CRUISES VIERT VERSNELLING IN INVESTERINGSPLAN MET DUBBELE MIJLPAAL IN DE BOUW VAN TWEE NIEUWE SCHEPEN

16/11/2017

YouTube: https://youtu.be/e-dPmyhvucc

Ruisbroek, 15 november 2017 – MSC Cruises, ‘s werelds grootste privécruisemaatschappij en marktleider in Europa en Zuid-Amerika, vierde vandaag een nieuwe versnelling in zijn ongeziene tienjareninvesteringsplan van 9 miljard euro. Tussen juni 2017 en november 2020 zullen 6 van de 11 nieuwe schepen in gebruik worden genomen, goed voor een verdubbeling van de capaciteit van MSC Cruises in amper 3,5 jaar.

Vandaag hield MSC Cruises bij STX France de traditionele muntceremonie voor MSC Bellissima én werd tegelijk de eerste staalplaat gesneden van het eerste schip in de Meraviglia-Plus-klasse. Dat zijn mijlpalen voor twee van de vier nieuwe MSC-cruiseschepen waaraan momenteel gelijktijdig gebouwd wordt. De andere twee schepen, MSC Seaside en MSC Seaview, staan op stapel bij FINCANTIERI in Italië.

Tijdens het ceremoniële snijden van de eerste staalplaat maakte de uitvoerend voorzitter van MSC Cruises, Pierfrancesco Vago, bekend dat het eerste van de twee Meraviglia-Plus-schepen de naam MSC Grandiosa zal krijgen. “De generatie van Meraviglia-schepen legt de lat in de cruisesector voortaan een stuk hoger. Grandiosa is maar een van de drie nagelnieuwe prototypes die we hebben ontworpen om onze cruisepassagiers een heel nieuwe ervaring te kunnen garanderen. MSC Grandiosa leek ons een passende naam voor dit ultramoderne en nog luxueuzere megaschip.”

Traditionele muntceremonie

Het tweede gedeelte van de plechtigheid bestond uit de traditionele muntceremonie voor MSC Bellissima. Daarbij worden, bij wijze van zegening, twee herdenkingsmunten in een van de blokken van het schip geplaatst om geluk af te dwingen voor het schip en zijn bemanning. De twee megaschepen zullen respectievelijk in maart en november 2019 uitvaren.

Vago: “We zijn trots om vandaag twee belangrijke mijlpalen te vieren in de bouw van onze toekomstige schepen van de nieuwe generatie. Ze maken deel uit van ons langetermijnengagement om enkele van de meest innovatieve cruiseschepen te bouwen. We hebben het grootste aantal nieuwe schepen in bestelling en met onze maritieme expertise, mediterrane flair en baanbrekende ontwerpen kunnen onze toekomstige cruiseschepen niet anders dan een nieuwe referentie worden in de sector.”

Laurent Castaing, CEO van STX France: “Vandaag vieren we op eenzelfde dag zowel het snijden van de eerste staalplaat als een kiellegging. Dat is vrij ongezien en we staan dan ook aan de vooravond van een nieuw tijdperk, zowel voor onze klant als voor onze scheepswerf. Bij MSC Cruises gaat het om het uitvoeren van een buitengewoon investeringsplan, dat de onderneming in de top drie zal brengen van de wereldwijde cruisesector. En voor ons symboliseert dit dubbele feest ons kerngezonde orderboekje, op basis waarvan we tot het jaar 2022 jaarlijks twee schepen zullen opleveren. We zijn partners in eenzelfde opwaartse spiraal en doen beiden ons voordeel met elkaars lef en prestaties.”

Eerste museum voor schone kunsten op zee

De Meraviglia-Plus-schepen zijn gebaseerd op het zeer succesvolle Meraviglia-prototype dat onder meer gebruikt werd voor MSC Meraviglia, in dienst sinds juni dit jaar, en MSC Bellissima, maar dan in een geëvolueerde, nog luxueuzere versie. Ze zijn goed voor 177.100 BRT, een lengte van 331 meter en een capaciteit van 6.334 gasten. Het feit dat een uiterst succesvol prototype in die mate kan worden uitgebreid, vormt een bijkomend bewijs van de spitsvondige engineering die voortvloeit uit de samenwerking tussen STX France en MSC Cruises. Voor de gasten betekent dit een nog intensere cruise-ervaring. Zo worden de Meraviglia-Plus-schepen de eerste varende musea voor schone kunsten, met een collectie van klassieke en hedendaagse kunst aan boord. De opvarenden zullen toegang hebben tot enkele van ’s werelds mooiste kunstwerken, waardoor entertainment hier een nieuwe invulling krijgt.

Pierfrancesco Vago: “Eerder al wist MSC Cruises de ervaring van een luxecruise te ‘democratiseren’ door als eerste cruisemerk met een ship-in-ship luxeconcept uit te pakken, namelijk de MSC Yacht Club. Nu doen we iets gelijkaardigs met kunst en cultuur en het allereerste museum voor schone kunsten op zee. We zetten daarmee een nieuwe stap in een proces van continue innovatie in de manier waarop we bij MSC Cruises schepen bouwen en cruiseproducten vormgeven.”

Cirque du Soleil at Sea

Een andere opvallende nieuwigheid aan boord van zowel MSC Bellissima als MSC Grandiosa wordt ‘Cirque du Soleil at Sea’. De partnerrelatie op lange termijn tussen MSC Cruises en Cirque du Soleil verzet de bakens wat entertainment op zee betreft. De wereldleider in artistiek entertainment creëert in totaal acht originele shows die uitsluitend te zien zullen zijn op de MSC Cruises-schepen van de generatie Meraviglia en Meraviglia-plus. Op elk van de vier schepen zullen twee compleet nieuwe, contrasterende shows lopen. De eerste twee daarvan beleefden ondertussen al hun première op MSC Meraviglia in juni dit jaar; aan twee bijkomende shows voor MSC Bellissima wordt artistiek de laatste hand gelegd.

De twee schepen die we vandaag vieren kwamen tot stand onder het bestaande investeringsplan van MSC Cruises, dat ook de ontwikkeling omvat van bijkomende prototypes voor elk van de drie nieuwe scheepsklassen, de Meraviglia-klasse, de Seaside-klasse en de World-klasse. In juni dit jaar liet MSC Cruises in het Franse Le Havre MSC Meraviglia, het eerste van die nieuwe schepen, te water en in december volgt in Miami MSC Seaside. In juni 2018 zal het de beurt zijn aan MSC Seaview om de ultramoderne vloot aan te vullen. MSC Cruises is het eerste wereldwijde merk van cruiselijnen dat uitpakt met een ambitieus investeringsplan van die omvang. Boeken voor het eerste zomerseizoen van MSC Bellissima op de Middellandse Zee kan al op de volgende webpagina https://www.msccruises.be/nl-be/Ontdek-MSC/Cruiseschepen/MSC-Bellissima.aspx

De langverwachte start van de reserveringen voor MSC Grandiosa wordt binnenkort bekendgemaakt.

Voor meer info – www.msccruises.be - www.mscpressarea.com

RCA PR I Hilde Meus I hilde@rca.be I Tel. 011 59 05 97 I 0473 69 51 07 I www.rcapress.be

MSC Cruises Belgium I Vinciane Jacquiez I press@msccruises.be I 02 334 94 00 I www.msccruises.be

Over MSC Cruises

MSC Cruises is de grootste privécruiserederij en marktleider in Europa, Zuid-Amerika en Zuid-Afrika. De onderneming is het hele jaar actief in de Middellandse Zee en het Caribisch gebied. De seizoensgebonden reizen gaan van Noord-Europa, de Atlantische Oceaan, Cuba en de Franse Antillen, Zuid-Amerika, Zuid-Afrika, Abu Dhabi en Dubai tot Sir Bani Yas. MSC Cruises creëert een unieke beleving voor haar vakantiegangers, met de typische zuiderse elegantie gekoppeld aan de ontdekking van cultuur, schoonheid en smaken van de wereld. Tussen 2003 en 2013 trok MSC Cruises 5,7 miljard euro uit voor de bouw van 12 schepen. In 2014 kondigde de groep een bijkomende investering aan van 9 miljard euro voor de bouw van 11 schepen ‘nieuwe generatie’ tussen 2017 en 2026 – een primeur in de cruise-industrie. Daarmee zal MSC Cruises haar capaciteit verdrievoudigen. De cruises worden wereldwijd verkocht in 67 landen. Het bedrijf heeft, zowel op het vasteland als op zee, ruim 17.000 mensen in dienst van 59 verschillende nationaliteiten. De vloot bestaat uit 13 moderne schepen: MSC Meraviglia, MSC Preziosa, MSC Divina, MSC Splendida, MSC Fantasia, MSC Magnifica, MSC Poesia, MSC Orchestra, MSC Musica, MSC Opera, MSC Lirica, MSC Sinfonia en MSC Armonia MSC Cruises hecht veel belang aan een milieuvriendelijk beleid. De onderneming is de eerste cruiserederij ooit die de ‘7 Golden Pearls Award’ (Bureau Veritas) kreeg toegekend voor haar duurzame inspanningen. In 2009 sloot MSC Cruises ook een duurzaam partnership met UNICEF om verschillende projecten voor kansarme kinderen in de wereld te steunen. Mee dankzij de vrijgevigheid van haar gasten, zamelde MSC Cruises vandaag al 6,5 miljoen euro in.

In the first photograph, from left to right:

Samuel Aoustin (STX Worker)

Mr Vago (Executive Chairman, MSC Cruises)

Khadidja Bensasi (STX worker)

Mr Castaing (STX General Manager)